Să stăm drept şi să judecăm drept

20 Februarie 2019


Să stăm drept şi să judecăm drept

Un proverb românesc spune “şezi strâmb şi grăieşte drept”, iar înţelepciunea populară ascunde uneori mult adevăr. Dar, din punct de vedere medical, cel mai înţelept ar fi să stăm drept, pentru a putea gândi corect. Şi cum traducem aceasta recomandare? O afecţiune din ce în ce mai des întâlnită şi din păcate cu o medie de vârsta mult redusă (35-40 ani) în ultimii ani, o reprezintă suferinţa la nivelul coloanei vertebrale, atât la femei cât şi la bărbaţi. Cele mai des afectate sunt zonele cervicală şi lombară, iar ceva mai rar, dar nu absentă şi zona toracală. Disconfortul la nivelul spatelui poate fi asociat unei contracturi musculare, suferinţa discala, afectarea nervilor, etc. Fiecare dintre noi poate suferi o durere lombară joasă, cel puţin odată în viaţă, statisticile arătând un procent de aproape 80% din populaţie. În diferite forme, mai uşoare sau mai avansate întâlnim şi spondiloza cervicală, hernia de disc, sciatica, etc. Sunt mai mulţi factori favorizanţi, predispozanţi, care pot agrava sau pot croniciza o afecţiune deja existentă. În cele mai multe cazuri este atrasă atenţia asupra posturii pe care o avem încă de la şcoală: în şezut pe scaun, tălpile pe podea, picioarele în unghi de 90 grade, trunchiul drept, la distanţă unei lăţimi de palmă de pupitru sau masă. Va sună cunoscut, da, dar oare câţi dintre noi şi aplică regula învăţată în copilărie? Mai târziu descoperim că avem o postură incorectă la birou sau acasă când stăm cu laptop, telefon ori tableta în braţe, în fotoliu. Insistăm asupra prevenţiei şi ne amintim că este recomandat să stăm la masă sau la birou, cu ecranul în faţa ochilor, nu foarte jos şi nici foarte sus, cu un spătar care să corecteze postura, pauzele sunt binevenite - cel puţin 10 minute la 1-2 ore de privit pe ecran, exerciţii uşoare de întindere pentru relaxarea spatelui, etc. Postura corectă nu trebuie respectată doar în starea de veghe ci şi în somn. Nu putem controla modul în care ne modificăm postura în timpul somnului, dar este recomandat să aveam o saltea ortopedică, camera aerisită, pernă să nu fie foarte tare, etc, astfel încât să evităm insomniile sau să ne trezim obosiţi dimineaţa, cu dureri de spate, gâtul înţepenit, etc. Printre alţi factori des incriminaţi în apariţia afecţiunilor la nivelul spatelui amintim prezenta aparatelor de aer condiţionat vara, frigul, sarcina, traumatisme, ridicarea greutăţilor, unele afecţiuni asociate dar şi obezitatea, sedentarismul. Coloana vertebrală este cea care ne susţine verticalitatea corpului, ne ajută să ne deplasăm, să ne mişcăm, să ne întoarcem, să ne aplecăm, etc., iar kilogramele acumulate în plus peste valoare normală nu suprasolicita doar articulaţiile picioarelor sau genunchii ci şi coloana vertebrală, sistemul musculoscheletal. Deşi par recomandări banale, pe care teoretic le cunoaştem, vom observa că nu le respectăm, ba mai mult decât atât, ajung să ne modifice stilul de viaţă, sănătatea sau relaţiile pe care le avem cu cei din jurul nostru: devenim agitaţi, nervoşi, irascibili, ne concentrăm mai greu, ne pierdem atenţia, pot apare amorţeli înţepături sau furnicături la nivelul membrelor (mâini sau picioare), ameţeli, ţiuit în urechi, etc.  Studiile arată că o afecţiune la nivelul spatelui creşte cu 50% riscul de depresie, procentul fiind direct proporţional cu intensitatea durerii.  Deşi este mai bine să previi decât să tratezi, există o multitudine de remedii la care putem apela atunci când ne confruntăm cu disconfort la nivelul spatelui. În primul rând evitarea factorilor predispozanţi; ne putem ajuta de corsete, orteze, terapii complementare: fizio, kineto, balneoterapie, etc; tratament cu antiinflamatoare aplicate local (cremă, gel, unguent) sau cu administrare orală, iar atunci când acestea nu dau rezultate, se poate recurge la intervenţii chirurgicale. Avem probleme dar avem şi soluţii!      

Farm Liliana Samson  

descoperă beneficiile suplimentelor Good Days Therapy

Alte articole care te-ar putea interesa

Ai o întrebare? Suntem aici!

Îți mulțumim pentru interesul acordat produselor Good Days Therapy!

Pentru informații, sfaturi personalizate și comenzi telefonice, apelează:

+40 724 58.27.69

+40 751 29.33.69

+40 762 61.92.46

*Luni - Vineri, 10:00 - 18:00, tarif normal

**În cazul în care toți specialiștii noștri sunt ocupați, vom reveni cu un telefon în cel mai scurt timp posibil.